Kanske anordnar ett bokbål

Ja, jag hör vad ni tänker. Det känns lite nazityskt, lite Kat*rina Jan*uch-gnälligt att sätta eld på en trave böcker. Då har ni inte försökt hitta en bokhylla som är både snygg och passar in i rummet utan att för den skull försätta en i personlig konkurs, hävdar jag.

Lägenheten vi hyr nu har snedtak. Överallt. Charmigt ja praktiskt nej. Bokhyllan i arbetsrummet är alltså 71 cm hög och det tog sin lilla tid att hitta något så litet. (Den här PS-historien från Ikea blev det till sist, tips till alla med snedtak som inte vill ha sina böcker i travar på golvet längre än kanske ett halvår eller så).

Nu måste vi alltså hitta en ny, och avsevärt mycket större bokhylla, till vårt nya hus. Ett angenämt problem kan tyckas men för tillfället är vi tyvärr luspanka till följd av just husköpet och därför känns det mer och mer som att vi får elda upp de böcker vi har istället för att köpa en hylla (då sparar man in värmekostnader också!).

Bortser vi från den ekonomiska biten hade jag velat ha en enorm bokhylla, helst över en hel vägg. Min kille vill gärna ha takhöga speglar bredvid en eventuell hylla för han hävdar att vardagsrummet är för mörkt och för fönsterlöst, något jag helt förträngt från när vi var där och tittade. Men har han nu mot förmodan rätt (ok, han har nog rätt) så tror jag vi får göra som han säger.

I min fantasi ska det se ut såhär:

123

Bilder här, här och här.

Men i verkligheten lär det väl bli typ såhär:

4

(…bild härifrån hehhhhehe)

Kommentera

