Hur vi hittade huset

Det gjorde vi egentligen inte.

Trots daglig dammsugning av Hemnet var det min syster som snokade reda på det. Hon hörde på omvägar att en granne till henne skulle lägga ut sitt hus till försäljning, gick dit och frågade om inte vi kunde få komma och titta. Sedan sålde hon in idén om middag och ”kanske kolla på ett väldigt fint hus här bredvid när ni ändå är här” till oss.

Jag var i ärlighetens namn måttligt intresserad – faktiskt snudd på omåttligt ointresserad – och funderade på att ställa in, men eftersom vi ändå skulle få middag och dessutom träffa min syster satte vi oss ändå i bilen den där söndagen och körde de tolv milen mellan oss och henne.

Sedan travade vi över till hennes grannar. HEJHEJ här kommer vi och förstör söndagsfriden.

Och tyvärr då, eller tyvärr och tyvärr men ytterst motvilligt, råkade huset vara precis i vår smak. Alltså precis. Kakelugn, trägolv, varsamt renoverat men ändå renoverat både utvändigt och invändigt, burspråk balkong och stor trädgård. Cykelavstånd till tåget till Göteborg där jag jobbar. Trevligt område.

Så vi tackade så mycket. Åkte hem. Glodde på varandra med dum min. Pratade om allt vi inte gillade med huset ett par dagar (konstig mellanvägg, långt från Göteborg, inte havsutsikt vilket vi sjukt nog har nu, ingen bergvärme) tills vi tillslut gav upp och erkände att vi måste ha det.

De gillade oss och ville sälja innan budgivning om vi kunde betala 300.000 mer än de tänkte lägga ut det för.

Därefter följde grav ångest. Tjat på banker. Nej och ja och kanske och ja igen. Sen blev det ja från banken, ja från oss och ja från dem. Alla nöjda. Speciellt vi.

Tyvärr är det fortfarande 152 dagar kvar till inflytt. Jag är redo att gå upp i limningen vilken dag som helst.

Här ska vi inte bo men jag hade gärna haft de där rosorna.

hehehe

Bild härifrån.

Kommentera

