Varför gulla när man kan dräpa

När jag var tonåring var forumvärlden som störst (och bäst!) för oss med udda intressen. Forumen blev mer som lexikon än som flöden, och det passar alldeles utmärkt på så vis att samtliga nybörjare inte behövde starta en ny diskussionstråd om sin dussinfråga och den största delen av forumet därför gick åt att gräva sig så djupt ner i ämnen att livet ovanför jordskorpan framstod som blott ett avlägset minne, en skev fantasi man ogärna ville återvända till.

Därför är jag inte särskilt nöjd med facebookgruppers oförmåga att leva upp till mina förväntningar på forumkvalitet.

För tillfället är jag med i två grupper som är otrrrrroligggt populära bland folk i min ålder. De är låsta, hemliga och har ofta intagsstopp om man inte typ känner någon av administratörerna samt kan bruka svart magi och är född på skottdagen. Där har jag halkat in på ett väloljat bananskal med en silversked i mun, kan man säga. Där sitter jag tyst med en tidning framför ansiktet som jag klippt ut två ögonformade kikhål i. Där låtsas jag att jag inte finns samtidigt som jag har oroväckande bra koll på vad som försiggår.

Den första gruppen går till stora delar ut på att ca fem av 9.000 (japp) medlemmar laddar upp en selfie om dagen och låtsas att posten egentligen handlar om vilka sminkprodukter hen har använt och inte om att personen i fråga vill ha extra likes på sin selfie. På det här viset lyckas några få personer på ett effektivt vis dränka alla informativa poster och putta ner dem i flödet. Den som vill ha information om var man hittar unikumet ”foundation nyans mörkare än beige” eller om hur de ska få bort sin acne kan därför få leta tills scrollfingret blöder.

Den andra gruppen, som för er kännedom har ännu fler medlemmar, handlar om krukväxter och stämningen där inne är så snäll att Bamse framstår som satans reinkarnation i serietidningsformat. Poster börjar med ”älsklingar!!!!” och fortsätter med en berättelse om dagens krukväxtköp. För att ingen ska bli överraskad av en stark bild i flödet är det förbjudet att lägga upp bilder av ohyra eller sådant man misstänker att kanske eventuellt skulle kunna vara en släng av bladlöss. Istället får postaren skriva triggervarning och därefter lägga upp en bild som man måste klicka upp för att kunna se. Alla i gruppen har exakt samma favoritkrukväxt samtidigt så när någon hittar tex en fiolfikus (förra månadens gemensamma favorit) på Lidl loggar alla medlemmar unisont ut och SPRINGER till sin närmaste tyska lågprismataffär för att slita åt sig ett eget ex. Sen springer alla hem till datorn igen för att fota krukväxten i sitt nya hem. (…gissa vad som hände när det visade sig att så gott som samtliga fikusar fått ohyra hos grossisten och att ca hela gruppen nu släpat hem ohyran till sina krukväxter……..?)

Jag är inte riktigt van vid den här typen av gull så jag känner mig som hin håle när jag sitter tyst i mitten och försöker att inte märkas.

Därför var det mycket glädjande när jag upptäckte att ett av mina gamla favoritforum Alternativ fortfarande finns kvar och lever! Och att de senast postade trådarna var sådana som:
– Gammal tålig havre?
– Bygger om utedasset till orangeri
– Ung fjälltjur till salu
och
– föda upp marsvin för köttet?

26e7bcc66c93122d449a033811a57c20

Såhär ser jag ut när jag försöker passera obemärkt i de snälla fb-grupperna.
Bild härifrån.

Kommentera

