Ställen jag bott på

Min första lägenhet: en helt nyrenoverad tvåa, ganska centralt i en stad jag bodde i då. Stor balkong. Föga upphetsande område. Det bästa med den lägenheten var när grannens katt hoppade från sin balkong och in genom mitt sovrumsfönster. Stengolv i köket men ingen golvvärme (!), elen ingick inte i hyran och jag hade precis gått ut gymnasiet på den tiden vilket innebar att lönen knappt räckte till både hyra, mat och uppvärmning. Min mamma stickade så mycket yllesockor åt mig att jag kunde ha klätt en hel by i Arktis. Sen tog det slut med mitt ex mitt i vintern och jag flyttade till ett annat land. Sa upp lägenheten med en sekunds varsel och försvann.

Sen bodde jag inneboende i vad som kändes som 100 år. Hos min bästa kompis i hennes uthus på landet. Vi tog hand om misskötta papegojor, sågade ner träd, köpte hundvalp och gick universitetet samtidigt. Sen tog vi examen inom helt olika områden och jag flyttade till en lägenhet i stan.

En lägenhet så deprimerande att jag fick influensa bara av att flytta in. Varje natt hade grannarna ovanför någon form av ommöblerings-sex fram tills jag somnade. Lägenheten låg på bottenplan, vägg i vägg med tvättstugan och en meter från köksfönstret var soprummet och komposten. Uppskattningsvis två av tio studenter hade förmågan att kasta ner sin soppåse i det angivna hålet, resten ställde sitt ruttnande avfall nedanför inkastet och med det också nedanför mitt köksfönster. Det var en välgärning att flytta därifrån.

TILL: Lägenheten jag har nu. Återvände till landet. Hittade lägenheten varpå min kille (som jag nu köpt hus med!) flyttade in. Vilket tyvärr innebar det att han sa upp sin helt perfekta lägenhet i en helt annan stad. Den vi bor i nu är en trea/fyra, snedtak, balkong havsutsikt, trädgård. Märkligt dragen el (antingen har man alla lampor i hallen tända eller så har ingen del av hallen el), snett kakel i badrummet och ohyggligt gulliga hyresvärdar. Här hade vi kunnat bo i flera år till om det inte var för att vi råkade gå och titta på det där huset vi sen blev besatta av och som hela den här bloggen egentligen handlar om.

Den här tavlan av Johanna Burai ska jag för övrigt lägga vantarna på snarast möjligt.

johanna-burai

 

Kommentera

