En timing värdig djävulen

Lämnade in bilen på verkstaden igår. Den har ju varnat, kontrollerats och nu skulle temperaturmätaren bytas för blygsamma 1.800 kronor. Det är kanske inte helt perfekt att det händer samma månad som vi betalar huset men det kunde också varit värre, det kunde till exempel ha varit partikelfiltret vilket är ungefär det värsta som kan hända en dieselbil näst efter att den självantänder och sedemera exploderar. Det sistnämnda har jag aldrig hört om, det förstnämnda har jag däremot hört ett par skräckhistorier om.

Men i vårt fall var det alltså bara temperaturmätaren som felade. Glad i hågen promenerade jag från verkstaden till tåget och min sista arbetsdag innan semester och flytt. Solen sken, måsarna vrålade, jag hade klänning istället för illasittande byxor, livet var härligt.

Sedan, framåt lunchtid, ringde verkstaden.

— Du….Vi har öppnat upp den. Det var lite värre än vi trodde det här.

(För min inre syn ser jag följande)
00001.jpg

Visar sig att det inte var temperaturmätaren utan katalysatorn som hör till temperaturmätaren som, om jag förstod honom rätt, lossnat OCH KROSSAT PARTIKELFILTRET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jaha, ni undrar vad det kostar att byta både katalysator och partikelfilter? Ja jo det kostar 25.000.

Peerrrrrfekt.

(Det lyckliga slutet här är att vår försäkring har fast självrisk och ska täcka skadan. Så slutsumman för oss blir 3.000 kronor. Men ändå. Det är ändå sjukt.)

Bild härifrån.

2 thoughts on “En timing värdig djävulen

  1. haha nej men fy fan! gud man ska inte skratta, men jag älskar hur du skriver. Och bilden! Hillarious! men sjujävlar tur med försäkringen! och det ska bli spännande att följa er husresa! vi flyttar också till hus, den 28 aug. Kram

    Gilla

    1. Haha bra att det kan glädja någon! KUL att ni också flyttar snart, jag hoppas att er bil (eller motsvarande) inte totaltförstörs strax innan……..

      Gilla

Kommentera

